Han får øje på de tre små ræveunger, der springer omkring og leger i solskinsvejret. Han standser og siger: "Hej ræveunger - jeg parrer mig med jeres mor!", hvorpå han sorgløst hopper videre.
Ræveungerne kigger betuttet efter ham og springer ned i graven og vækker deres mor, som sover middagslur. "Mor... haren hoppede forbi og sagde, at han parrer sig med dig! Hvad er det?"
Tæveræven ser bekymret og overrasket på sine unger og siger: "Det er I for små til at bekymre jer om og iøvrigt har I nok hørt forkert. Løb ud og leg og lad mig være i fred"
Den næste dag kommer ramleren igen hoppende og igen siger han til ræveungerne: "Hej ræveunger - jeg parrer mig med jeres mor!" inden han hopper videre.
Ræveungerne farer ned i graven og vækker deres mor. "Mor... han siger altså, at han parrer sig med dig. Kan du ikke forklare os, hvad det er?"
Vreden lyner i tæverævens øjne. Mage til frækhed har hun aldrig troet, at hun skulle opleve og hun sværger for sig selv, at det er sidste gang at haren skal genere hende i forhold til hendes unger. "Løb ud og leg unger", hvæser hun arrigt til de troskyldige små ræve.
Den næste dag springer rævemor middagsluren over og lægger sig på lur i det høje græs ved rævegraven. Hun har ikke ligget længe, før haren kommer hoppende. Han når kun netop at sige: "Hej ræveunger - jeg parrer mig med jeres mor!" inden hun knurrende springer frem med alle de hvide tænder blottede.
Haren springer lynsnart væk, men tæveræven er lige i hælene på ham. Rundt og rundt går den vilde jagt, mens støv og blade sprøjter de to om ørene. Pludslig springer haren ind i en hul gammel træstamme og kommer ud i den anden ende, mens tæveræven fanges med forkrop og hoved i hullet. Den prøver at slide sig fri, men sidder urokkeligt fast.
Haren går stille og roligt rundt om træstammen, betragter sceneriet og siger til ræven, mens han løfter dens hale: "Meget kan man sige om mig..... men jeg lyver ikke for børn!"
Jaaa og automatisk vinduesopruller i biler...og kvindelige blaffer der stikker hovdet ind ad vinduet-------------------------------------------------------
Lille Peter var 8 år og, ligesom andre drenge i hans alder, meget nysgerrig.
Han havde hørt ganske meget om det her med sex fra andre drenge og undrede sig over, hvordan det egentlig gik til. En dag spurgte han sin mor, som blev vældig genert. I stedet for at forklare, sagde hun til ham, at han kunne
gemme sig bag gardinet om aftenen og kigge på hans ældre søster og hendes
ven. Det gjorde han, og den følgende morgen beskrev Peter hændelsesforløbet
for sin mor:
»Søster og hendes ven sad og snakkede et stykke tid. Siden slukkede han
næsten al lyset. Han begyndte at kramme og kysse storesøster. Jeg tror hun var ved at blive syg, for hendes ansigt så mærkeligt ud. Det måtte hendes ven også have ment, for han lagde hånden indenfor hendes bluse for at mærke på hjertet - præcis som en læge ville have gjort. Men han var ikke så dygtig som en læge, for han havde problemer med at finde hjertet. Jeg tror også han var ved at blive syg, for snart begyndte de begge at blive forpustede. Hans anden hånd måtte have været kold, for den lagde han op under hendes kjole. Søster fik det værre, hun begyndte at stønne, sukke og vride sig og hun faldt næsten ned af sofaen. Så var det at feberen kom. Jeg ved det var feber, for søster sagde at hun følte sig hed. Til sidst fandt jeg ud af hvad det var, der gjorde dem syge. En stor ål var kravlet ind i hans bukser på en eller anden måde. Den hoppede pludselig ud af hans bukser og stod der ca. 25 cm
lang - sværger jeg. Han tog et godt tag i den for at forhindre den i at
stikke af. Søster blev bange da hun så den. Hun sagde, at det var den største
og tykkeste hun nogensinde havde set - jeg kunne have fortalt hende noget
andet, for den findes nemlig nede i søen. Søster blev pludselig meget modig
og forsøgte at aflive den ved at bide hovedet af den. Pludselig gurglede hun
og slap ålen. Jeg vil vædde på, at den bed hende. Derefter tog hun fat i den
med begge hænder og holdt den fast, mens hendes ven tog en mundkurv frem af sin lomme og satte på ålen.
Søster lagde sig tilbage og spredte benene, så hun kunne få et saksegreb om den. Han hjalp til ved at ligge sig ned oven på ålen. Ålen kæmpede imod som bare fanden. Søster begyndte at stønne og vride sig, og hendes ven væltede næsten sofaen. Jeg formoder, at de ville aflive ålen ved at mase den mellem sig, og efter et stykke tid stoppede ålen med at røre på sig. Søster og hendes ven sukkede dybt.
- Men den var stadig ikke helt død, men så kom far heldigvis løbende og skød den med bøssen, mens han råbte ; dit satans udyr....Dykkere er dyre! - hovedskud sparer patroner....
Min kone og jeg kørte ud til en bondegård en dag, og det første vi så var avlstyrene.
Vi gik frem til den første indhegning hvor der hang et skilt foran:
'DENNE TYR BEDÆKKEDE 50 GANGE SIDSTE ÅR'
Min kone gav mig et puf i siden, lo og sagde:
'50 GANGE SIDSTE ÅR.......'
Vi gik frem til den anden indhegning, hvor der hang et andet skilt:
'DENNE TYR BEDÆKKEDE 150 GANGE SIDSTE ÅR'
Min kone gav mig et hårdere slag i siden, lo og sagde:
"Det er næsten 3 gange om ugen... Du kan måske lære noget der!"
Da vi kom frem til den tredje indhegning, hang der et nyt skilt:
'DENNE TYR BEDÆKKEDE 365 GANGE SIDSTE ÅR'
Min kone blev så ivrig, at hendes slag næsten brækkede mine ribben:
"Det er en gang om dagen! Den kunne du virkelig lære noget af!"
Jeg så på hende og sagde:
-Spørg tyren om det er den samme gamle ko den skal bedække hver gang??
Jeg regner med at være på benene igen om 6-8 uger!
Mvh Jesper svane