06-09-2010
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Nyeste artikler
· September 2010 - For...
· Deltagerliste grilla...
· Strandjægerskydning ...
· En plads i hjertet
· Fotokonkurrence
Sidste Brugere Online
Smirge02:13:15
Crangon03:15:11
Fuglsang03:27:09
Villads04:48:10
jonasm05:17:10
simon-ms05:34:54
michael olesen05:42:47
MFF05:44:56
Hut@05:46:33
Gof1205:47:05
Jagtnyheder
Besøgende
· Gæster online: 3

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 2,011
· Nyeste bruger: bfh
Chart.dk
Se indlæg
 Udskriv debat
sjelden buk skudt nær horsens
hansen
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 11. June 2010 23:06
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 488

hej i bukke jæger derude hørte lige at der er blevet skudt
en 8 ender buk vest for horsens nu har jeg ikke forstand
på bukke jagt men er det ikke en sjelden buk at rende
ind i syntes kun man hører om 6 ender nogen der har skudt
sådan en kal før

mvh hansen.
hvis du vil skyde ænder.
så køb dig en langelænder

Smirge
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 12. June 2010 04:37
Brugers avatar

Super Administrator

Antal indlæg: 280

jo det er en forholdsvis sjældenhed - råbukken udvikler som hovedregel kun 6 ender - 3 på hver stang

MEN - sker der en skade på testiklerne så hormonerne går amok kan der ske ting og sager...

Det ses også sommetider ved løbsskader(?) - hvor hvis højre forløb skades sættes der op næste år med abnorminalitet i venstre stang - altså omvendt af hvilken side skaden på forløbet er...
Redigeret af Smirge d. 12. June 2010 04:38
/Smirge
"It's ok to bend the rules. Just don't break them!"

Smirge
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 12. June 2010 04:40
Brugers avatar

Super Administrator

Endvidere kan jeg fortælle at der med års mellemrum høres om tilfælde hvor en jæger i bukke jagten har nedlagt en rå med opsats - jeg har i alle tilfælde hørt om det 2 gange

1 gang i Jæger bladet - og 1 gang fra ham der skød den...

Jægeren bliver i disse tilfælde normalt ikke straffet, idet det er i god tro dyret er skudt.

i selvsamme tilfælde er det vistnok ikke normalt at råen sætter op som stor 6-ender - det er som regel som spids eller knop.
Redigeret af Smirge d. 12. June 2010 04:41
/Smirge

hansen
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 12. June 2010 09:01
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 488

ok tak fin svar det nogetsjov noget med de bukke

mvh hansen.
hvis du vil skyde ænder.
så køb dig en langelænder

bjarke
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 13. June 2010 20:28
Bruger

Antal indlæg: 82

Har hørt der er blevet skudt en ulige 10 ender i år ude ved rårup uden for Horsens det er dejlig med nogle store bukke i stedet for dem der skyder dem før de får hår på pikkenShock

IBL
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 17:24
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 20

Skudt 16. maj i år på Sjælland
IBL tilknyttede følgende billede:

[50.95Kb]
Redigeret af IBL d. 30. July 2010 17:43

glmhunter
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 31. July 2010 14:11
Bruger

Antal indlæg: 127

Og hvad er forskellen så på at skyde et bukkelam om efteråret, hvor der dårligt er kød nok til en middag, eller skyde en spidsbuk om foråret der måske vejer 3 - 4 kilo mere. Du kan jo bare lade de små gå, jeg skyder til gryden og er tilfreds med at skyde en lille buk, og har tit nok ladet en stor buk gå, den sidste blev skudt i efteråret den 1. oktober og blev målt op til 112,3 point, og efter min mening var det formålsløst at skyde ham på det tidspunkt da han sandsynligvis ikke havde toppet endnu.
Hvis i ¨trofæjægere¨ lod de store gå til de gik retur så kunne i måske fortjene lidt kredit, men det er et stort point hysteri der foregår omkring den danske bukkejagt.

MVH Gert
slå et slag for de langnæbbede

bjarke
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 31. July 2010 21:51
Bruger

Antal indlæg: 82

Det må du selv om hvad du gør og det samme her jeg mener bare ikke et bukkelam er en buk før den har været i brunst det er små drenge vi går og skyder syntes bare det kunne være sjovt med flere store trofæer i Danmark det er bare min mening og holdning men det er fordi jeg ikke betaler for mit jagt så vil jeg gerne lave nogle store bukke men det kan ikke lade sig gøre når jeg har en nabo jæger der lejer jagten og skyder alt fordi han vil have noget for pengene han har skudt 5 bukke i år på 5 Tønder land

Smirge
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 31. July 2010 23:06
Brugers avatar

Super Administrator

Tjoo - det er den danske jantelov om igen - Hvis jeg ikke ksyder ham her nu, så tager naboen ham nok! istedet for at mødes med naboerne over diget og sige hør her hvad jeg har af ideer ?

Synes det er synd og skam at de små et års bukke bliver skudt væk - men jeg skal være den første til at indrømme at jeg også har toldet lidt af de 1 årige bukke - nu ikke fordi at ellers skød naboen dem, men simpelthen at få kød i fryseren.

Men jeg kunne også godt ønske mig lidt større opsatser i DK...

/Smirge

Fuglsang
#10 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01. August 2010 00:44
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 495

Jeg tror grunden til vi har så mange rådyr i Danmark er fordi vi har en forholdsvis ung bestand i gennemsnit i Danmark. Eller det er jeg faktisk rat sikker på. Store bukke kræver store områder og holder andre store bukke væk.

Men der er stadig igen grund til at skyde spidsbukke i bukkejagten. Du har al den tid du skal bruge til at studere opsatsen. Om efteråret har man mange gange. Kun et split sekund at bestemme sig for om man vil skyde og det kan være svært at bestemme sig, Derfor kan de gå at skyde lam der. Dog aldrig en gammel rå det er det samme som at skyde 3 af næste års dyr.

Opsatsen er mit evige minde om en god jagt sæson. Og en spændende jagt. Når jeg kikker på vægen er det som en et fotoalbum billeder og små film pupper frem i mit hovede og får et smil frem på læben. Feks om den snu buk der snød mig i 2 år og så snød jeg den. Og mange andre.

Jeg ærer alt jeg skyder. Også det uden opsats. Jeg tager billeder og gemmer dem. Skriver det i min jagtsional. Og læser tit i den og tænker tilbage på nogen fantastiske øjeblikke. Jeg skyder ikke dyr kun til kødgryden. Men spiser alt jeg skyder. Det at være i naturen og finde ud af hvordan det hele hænger sammen. Det er min form for jagt. Alle kan skyde en spidsbuk. Det er den snu seksender der virkelig kan give en problemer og teste ens tålmodighed, viljestyrke og kendskab til naturen. Derfor er den det ultimative trofæ. Ikke fordi den er stor og smuk. Men fordi det er den der tester dine evner og viden. Derfor skal DEN pryde vægen.
Redigeret af Fuglsang d. 01. August 2010 01:52
Fantasi er vigtigere end viden
Don't confuse skill with luck.

ThomasAndersen
#11 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01. August 2010 08:07
Bruger

Antal indlæg: 167

Jeg er ikke helt ening med dig Flugsang i at man ikke skal skyde en gammel rå.... Der findes rigtig mange gamle råer som kun optager plads og de sætter kun et lam i verden eller måske slet ikke nogen... Men de optager pladsen for 2-3 yngre råer som måske kunne sætte 4-6 lam i verden...

Min mening er at der mange steder skydes alt for mange bukke i forhold til til råer og lam.. Hvis der er en god bestand på et areal burde afskydning efter min mening hedde 1 buk 1 rå og 2 lam. Så skulle man gerne holde den samme størrelse bestand og dermed sikre sig nogle meget stækere dyr i bestanden. Men jeg er bange for den mange steder hedder 5-8 bukke og så måske 2 lam.

Jeg siger ikke andre gør forkert, men jeg tror det der skal til er en gennerel holdnings ændring for at vi kan få ældre og stærkere dyr.

Jeg kommer på en del landjagt hvor der ikke skydes råvildt med hagl og jeg ved også der kun bliver skudt bukke med riffel så for mig og se er det en total forkert afskydning politik kun at skyde bukke. Og hvis der så må skydes råvildt med hagl høre man igen og igen skån gammel råen....
Og igen man skal altså passe på de råer ikke bliver alt for gamle...

Vil gerne høre om andres afskydnings politikker....

Vil folk prøve at tænke tilbage på sidste sæson og se hvad der blev skud af råvildt på deres areal... kunne være sjov at høre hvordan der virkelig bliver skudt af bestanden..
Længere ud og højere op, og så en 7er. sitat Lars Hansen, 2008

Fuglsang
#12 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01. August 2010 12:15
Brugers avatar

Bruger

Jeg giver dig fuldstændig rat i at man skal passe på råer ikke bliver for gamle. Men den med de kun sætter et lam og så skal de skydes er jeg meget modstander af. Da man ikke har en jordisk chance for at vide om råen har mistet et lam eller 2 lam til ræven.

Men jeg synes stadig at det kun er lam der skyde kan skydes med hagl. Og det skal man heller ikke overdrive. Og gammelråen skal der bruges tid på at udvælge med riffel om efteråret. Så man kan finde den egne rå der jager de andre væk. Vis den da er der.

Og så skal du også tænke på der er plads til flere råer end bukke på et areal. Lam bliver jaget væk af råen. Og bukke bliver jaget væk af andre bukke. Det er råerne der styre den faste bestand af dyr på ens areal. Jeg er temmelig sikker på du ikke skal stille det sådan op at man skal skyde en buk en rå og 2 lam. Det skal vurderes fra areal til areal.

Nogen steder kan man freksempel have få råer. Fordi der går 3 gamle egne råer der jager andre dyr væk og går og skælder ud hele tiden. Så skal de skydes væk for at give plads til flere dyr. Andre steder er smaldyr og lam skudt væk inden de når at blive gammelråer og bukke. Så skal de fredes. For at få en god bestand. Nogen steder er der kun spids bukke fordi de bliver skudt lige så snart de har noget på hovedet så skal de fredes. for at få en mere spændende jagt. Vis man vil have en stor og tæt bestand af dyr så er den eneste rigtige afskydnings politik den folk kan udarbejde når de sider med deres riffel om efteråret.

Det kan i hvert fald ikke stilles op i en drejebogs form.
Redigeret af Fuglsang d. 01. August 2010 12:17

FilenC
#13 Udskriv indlæg
Lagt på d. 02. August 2010 14:17
Bruger

Antal indlæg: 8

Synes det er en svær nød at knække med, hvad man må skyde og ikke må.

Synes det er op til hver enkelte.
Alle bukke er lige gode. Selvfølgelig vil man gerne efterstræbe en stor og gammel buk, men sådan som det er blevet gennem de senere år, så skyder folk hvad der kommer. De skal have valuta for de mange penge, der bliver smidt i puljen jagtleje. Og det kan jeg på sin vis godt forstå.

Om jeg skyder en gaffel eller en ældre seksender, gør ikke min jagt ringere. Husk, det er stadig oplevelserne der er unikt og det er vel også derfor vi er jægere i sidste ende? Pga. oplevelse og kammeratskab.

Fuglsang
#14 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03. August 2010 13:36
Brugers avatar

Bruger

Ligesom med Tommas er jeg enig med dig et stykke hen af vejen.

At andre gør det gør det ikke rigtigt. Og selvom der godt kan være en spændende jagt på en spidsbuk er der ingen undskyldning for ikke at give den et år eller 2 ekstre.
Jeg kan godt forstå at en nyjæger eller en der aldrig har skudt en buk før. Eller folk der meget sjældent har chance for en buk kan have svært ved at lade den gå. Men ikke folk der har skudt 50 - 100 bukke.

Spring til debat:
Tilfældigt foto

Jagt
Jagtfilm
Siden dannet på: 0.40 sekunder 3,766,005 Unikke besøg