06-09-2010
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Nyeste artikler
· September 2010 - For...
· Deltagerliste grilla...
· Strandjægerskydning ...
· En plads i hjertet
· Fotokonkurrence
Sidste Brugere Online
Smirge00:43:30
Crangon01:45:26
Fuglsang01:57:24
Villads03:18:25
jonasm03:47:25
simon-ms04:05:09
michael olesen04:13:02
MFF04:15:11
Hut@04:16:48
Gof1204:17:20
Jagtnyheder
Besøgende
· Gæster online: 3

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 2,011
· Nyeste bruger: bfh
Chart.dk
Se indlæg
Strandoghavjagt.dk :: Strandjagt.dk :: Udstyr
 Udskriv debat
Motorvedligeholdelse
fmadsen
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 22. July 2010 09:34
Bruger

Antal indlæg: 113

Hej
Sommerferie plejer at være tid for et lille tjek af motoren, men hvad skal man tjekke og skifte?
Motoren er en Suzuki 9.9 fra 2006, som altid har kørt upåklageligt, men desværre bliver det ikke til de mange ture og timer på vandet, dertil tager mit arbejde for meget af min fritid, måske andre kender det problemFrown
Jeg plejer at skifte motor og gearolie og afmontere og smøre skruen, samt de smørenipler der er på motoren.
Oliefilter har jeg skiftet og tjekket for jernspåner for et par år siden, og der var selvfølgelig ikke noget at bemærke. Tændrør får også lige et tjek, men med det antal sejltimer jeg når, så ser de jo ud som nye.
Kikker men i vedligeholdelsesmanualen så skulle impreller have været skiftet for længe siden, men sladrestrålen er fin, så er der nogen grund til at skille det ad, - og i så fald skal den skiftes, da jeg ikke gider bøvlet igen om et år eller 2.
Man kan jo skifte og efterse alting, men sammenlignet de mange timer min bil kører mellem hver tjek, bør min påhængsmotor kunne køre med langt mindre tjek end manualen foreskriver.

Hvad laver I / eller får lavet af vedligeholdelse på jeres påhængsmotorer?
vh Finn

lfso.dk
Mc-fyr
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 23. July 2010 05:50
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 1043

jeg formoder der er tale om en 4 takt motor, du har ganske ret i at olien lige skiftes og efterses for spåner, og som du skriver, der er ingen grund til at skifte en impeller der virker, der hvor jeg ville tænke lidt over det er tandremmen hvis den har sådan en, den kan godt forvitre og det er en slemmer en hvis den springer.
kvinder er som O/U gevær, knækkes på midten og lades bagfra ....
Skal der skydes forbi skal det være foran
Skype er overraskende nok : mc-fyr

www.havnerenovering.dk
fmadsen
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 24. July 2010 11:36
Bruger

Hej MC-fyr
Takker for svar, - altid rart når man får et svar der bekræfter noget af det man selv tror, - og når det så også er noget, man kan spare tid og penge ved, er det ekstra fint.
Så jeg forsætter med en begrænset service der passer til mit forbrug af motor, - gearolie, motor og tjek af tændrør m.m.
Jo det er en 4-takt motor og den har en tandrem, - den havde jeg ikke selv tænkt på, som vedligeholdelseWink

Suzuki 9.9/15 hp har en tandrem, som skal efterses og som vist bør skiftes efter 800 timer / 4 år i følge nogle manualer, så den skal jeg nok til at holde lidt øje med.
Den kan faktisk ses uden at man nødvendigvis skal skille noget ad, - altså når man lige er opmærksom på denGrin
Den er ikke voldsom stram men det har den måske heller aldrig været??, - tilsyneladende kan den ikke strammes, men der er også langt til at den hopper en tand over.
(Suzuki 9.9 hp hører vist ikke til den type motorer det bliver total ødelagt ved en sprungen tandrem, men det er jo slut med at sejle hvis den står af, og det er jo galt nok i sig selv)

Takker for hjælpen
Vh Finn

lfso.dk
havjagt81
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 24. July 2010 22:40
Bruger

Antal indlæg: 68

en tandrem er en dyr ting til sådan en fætter gav 713 kr til min og koster vist nok det samme til en suzuki så ved du detSmile

fmadsen
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 26. July 2010 17:07
Bruger

Hej Havjagt81
Ja det er ikke gratis at have en moderne 4-takter, - service er ikke en uvæsentlig post, der slet ikke kan sammenlignes med en god gammel 2-takter med luftkøling, - det kan støjniveauet så heller ikkeGrin
Tror jeg lader tandremmen få en sæson mere, da den ikke viser noget for at den skulle sprænge.
Må man spørge hvorfor du skiftede din, - rutinemæssig udskiftning eller defekt?

vh Finn

lfso.dk
havjagt81
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 26. July 2010 17:44
Bruger

hej Finn det var bare rutine for så ved vi det er ikke den det tager hvis det er nu mangler jeg bare en ny benzin pumpe så kan vi sejle igen

Mc-fyr
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 27. July 2010 13:00
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 1043

du skal nu heller ikke på jagt, du skal da ud at fiskeGrin
kvinder er som O/U gevær, knækkes på midten og lades bagfra ....
Skal der skydes forbi skal det være foran
Skype er overraskende nok : mc-fyr

www.havnerenovering.dk
havjagt81
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 27. July 2010 16:48
Bruger

Mc-fyr skrev:
du skal nu heller ikke på jagt, du skal da ud at fiskeGrin

nå det mener du lige godt jamen ville skam osse godt men ingen hyre øv men så har jeg og en masse tid til jagt når den går ind. jeg regner med at skal låne din baghave Mc-fyr fra til at bo i fra den 1/10 til den 31/12 så jeg kan drive alt den jagt du ikke selv nårGrin

Spring til debat:
Tilfældigt foto

Jagt
Jagtfilm
Siden dannet på: 0.45 sekunder 3,765,734 Unikke besøg