|
El i båd
|
| Rubberduck |
Lagt på d. 27. July 2010 16:14
|

Bruger
Antal indlæg: 325
|
Hej
Er der nogle der har forstand på hvordan man laver El installationer , det drejer sig og 4 små lanterner , 1 eludtag til GPS/oplader til mobil måske 1 stk kabine lys,
Min plan var at fører et kabel fra påhængsmotor til batteri. Fører kabel fra batteri til kontaktpanel , fra kontaktpanel føres separat ud til hver lanterne eller stik, men hvilken type ledning skal man anvende i tykkelse , der er på nuværende tidspunkt brugt tynd lampe ledning , er det ok ??? og skal der placeres glassikringer ved hver lampe/stik
Mvh
Robert
Et tag i skridtet er bedre end 10 skridt på taget |
| |
|
|
| MCM |
Lagt på d. 28. July 2010 07:12
|

Bruger
Antal indlæg: 280
|
Hejsa
Jeg bruger denne kontaktkasse fra biltema, og der er sikringer i den.. så håber ikke man skal bruge andre sikringer 
http://www.biltem...yderpanel/
Og ledningen jeg har i båden er 2,5mm2 ledning, og har ikke haft problemer med det.. Det er måske lidt overkill, men det var hvad der lå på lager.. Jeg gætter på at så længe det er til små 12v, og du ikke skal trække det helt store forkromede anlæg, kogegrej og diskolys i båden, så klarer en alm ledning også opgaven... - bare sørg for at din sikring går før ledningen
Hvis det kan flyve er det sikkert en fugl... |
| |
|
|
| CHC |
Lagt på d. 28. July 2010 08:26
|

Super Administrator
Antal indlæg: 679
|
Hej Robert
På mopabådenes hjemmeside er der en bruger håndbog til mopa patrol. Her i er der et oversigts diagram over elnettet. måske du via dette kan finde et par ideer til hvodan du forbinder de forskelige komponenter.
http://www.skibby...Manual.pdf
En god ide at finde et panel med sikringer i, for at beskytte de apperarter du tilslutter.
Der står godt nok ikke noget om dimensioneringen af ledningerne. Men vær opmærksom på dette... ved 12 V, er der en stor modstand i ledningerne hvis de skal kunne holde til 5-10 ampære, specielt hvis det er lange ledninger.
Redigeret af CHC d. 28. July 2010 08:29
Carsten Holm Clausen
En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være. |
| |
|
|
| Rubberduck |
Lagt på d. 28. July 2010 12:07
|

Bruger
|
Hej Carsten
Tak for hjælpen så har jeg fået styr på det hele , Kent (No Luck) har også sendt nogle el-diagrammer med ledningsstørrelser så det er meget nyttigt, så mange tak for hjælpen. Det kan nu godt betale sig at spørge herinde 
Mvh
Robert
| |
|
|
| kim mortensen |
Lagt på d. 29. July 2010 07:50
|
Bruger
Antal indlæg: 20
|
Hej, nu er det jo ikke HC Ørsteds værket du skal lave i båden, en go regel er tæl de pærer du skal bruge og de andre effekt tagere op i watt !!! 1 alm 12 volts pære er normal 5 watt til lanterner !! alt samlet effekt = watt divideret med 12 volt giver de amp du forbruger !! så vil mene alt instalitions kabel er nok til båden da du ikke har alt tilsluttet på en gang. !! og da afstanden i båden ikke er lang mister du ikke nogen volt pga afstanden. |
| |
|
|
| Spang |
Lagt på d. 29. July 2010 08:11
|
Bruger
Antal indlæg: 74
|
jeg kunne godt tænke mig at se de diagrammer du har fået af No Luck, da jeg selv skal til at lave el i et bådprojekt jeg laver lidt på nu og da.
Måske No Luck og andre kunne lægge diagrammerne ind under "gør det selv".
Vi skulle måske bede administratoren om et nyt faneblad kaldet noget i stil med ideer til båden, hvor alle disse gode ideer folk laver i deres både kunne vises til inspiration for os andre. På den ene mopa-side er der sådan et faneblad, med billeder af alt fra smarte styresystemer til stangholdere mv.
ER der desuden nogen der har erfaring med at bruge et motorcykel bateri i båden. jeg overvejer det for at holde vægten nede.........
Spang |
| |
|
|
| Kakkers |
Lagt på d. 29. July 2010 19:53
|
Bruger
Antal indlæg: 15
|
Hejsa
Her er en bog som jeg varmt kan anbefale. Den har jeg selv haft stor glæde af. Bogen beskriver mange ting angående el i båden, samt hvordan man skal lave sin instalation.
http://www.sejler...97_50.aspx
Baikal Noget der virker. |
| |
|
|
| Rubberduck |
Lagt på d. 30. July 2010 14:40
|

Bruger
|
Hej
Har lige prøvet at uploade det som No Luck sendte til mig , kvaliteten er ikke den bedste , da det er noget der er scannet ind.
http://www.scribd...l-b%C3%A5d
Men det giver da et overblik, af en simpel el-installation.
Mvh
Robert
| |
|
|
| brix-jagt |
Lagt på d. 30. July 2010 14:56
|
Bruger
Antal indlæg: 146
|
da der ikke er nogle dumme spørgsmål som man siger vil jeg høre hvilken farve lys der skal på front og bag på båden
brix-jagt |
| |
|
|
| Strup |
Lagt på d. 31. July 2010 00:03
|

Bruger
Antal indlæg: 28
|
brix-jagt skrev:
da der ikke er nogle dumme spørgsmål som man siger vil jeg høre hvilken farve lys der skal på front og bag på båden
Hej
Bagud skal der være hvidt lys
og fremad skal der være grønt om styrbor og rødt om bagbord og de må kun ses fra midten og frem, man kan få en kombi lanterne som plaseres i stævnen
Anker lys skal kunne ses hele vejen rundt
Mvh Strup
Baikal MP153 12/89
Browning Ultra XTR 12/70
“ Hvis du gør det, du altid har gjort, får du de resultater, du altid har fået.
Hvis du vil have nye resultater, må du gøre noget nyt! ” |
| |
|
|
| CFR |
Lagt på d. 02. August 2010 21:02
|
Bruger
Antal indlæg: 6
|
Hvis det er et motordrevej fartøj der er let skal der føres følgende: Toplys, sidelys, agterlys. Der er naturligvis undtagelser, speceilt hvis skibet er under 7 meter, og største fart ikke overstiger 7 knob.
Regel 21: Definitioner
a) Ved “toplys” forstås et i skibets diametralplan placeret hvidt lys, som viser et ubrudt lys over en bue af horisonten på 225° og således anbragt, at lyset vises fra ret forud til 22½° agten for tværs på hver side af skibet.
b) Ved ”sidelys” forstås et grønt lys på styrbords side og et rødt lys på bagbords side, som begge viser et ubrudt lys over en bue af horisonten på 112½° og er således anbragt, at lyset vises fra ret forud til 22½° agten for tværs på den pågældende side. I et skib under 20 m i længde kan sidelysene anbringes i én i skibets diametralplan placeret sammensat lanterne.
c) Ved “agterlys” forstås et så nær som muligt på agterenden placeret hvidt lys, som viser et ubrudt lys over en bue af horisonten på 135° og således anbragt, at lyset vises fra ret agterud til 67½° på hver side af skibet.
d) Ved “slæbelys” forstås et gult lys, der er indrettet og anbragt på samme måde som det i stk. c) i denne regel definerede agterlys.
e) Ved “lys synlig hele horisonten rundt” forstås et lys, der viser et ubrudt lys over en bue af horisonten på 360°.
f) Ved “blinklys” forstås et lys, der blinker med regelmæssige mellemrum med en frekvens på 120 blink eller derover i minuttet.
Og så lige et surt opstød, fra en der næsten dagligt modtager nødmeldinger fra lystbåde i havsnød. Det er helt rigtigt at der ikke findes dumme spørgsmål, men hvis man ikke ved hvad der skal føres af lanterner, så vil jeg tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved, om man overhovedet skal bevæge sig til søs. Hvordan vil du agere i forhold til vigepligten, hvis du ikke ved hvad det er for et skib der kommer? Tag et duelighedskursus, og lær de grundlæggende ting, hvis man ikke er bekendt med dem. Det er jo desværre sådan, at alt for mange jægere og fiskere har måtte lade livet til søs.
Dette indlæg er ikke for at pege fingre af bestemte folk herinde. Men når jeg skal sende folk ned af skibssiden i en lille båd i rigtigt træls vejr, så er det forbundet med stor risiko i det øjeblik båden rammer vandet. Det øjeblik står man altid og holder vejret, og håber på det bedste. Det kan jeg egentligt godt undvære, selvom det varmer når man kan hjælpe.
Mvh
Christian |
| |
|