06-09-2010
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Nyeste artikler
· September 2010 - For...
· Deltagerliste grilla...
· Strandjægerskydning ...
· En plads i hjertet
· Fotokonkurrence
Sidste Brugere Online
Smirge00:40:51
Crangon01:42:47
Fuglsang01:54:45
Villads03:15:46
jonasm03:44:46
simon-ms04:02:30
michael olesen04:10:23
MFF04:12:32
Hut@04:14:09
Gof1204:14:41
Jagtnyheder
Besøgende
· Gæster online: 4

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 2,011
· Nyeste bruger: bfh
Chart.dk
Se indlæg
 Udskriv debat
Hva str. skyder i gæs med
cobolt
#21 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 08:26
Bruger

Antal indlæg: 62

mikaelws skrev:
nogle der ved hvor hurtig en 12'70 man kan få feks. str. 1 2 3

32 gram excl. haglskål med 470m/s er ikke noget problem i en 12/70 - vel at mærke i str. 4 (med korkskive i bunden af haglskålen.
Samme ladning kan laves med str. 2 (dog uden korkskive). Det var når jeg selv lader dem.

Men ellers skulle der komme en ny patron i år, i 12/70 det skulle gå 500m/s - Farbriksladet.

Til gåsejagt bruger jeg normalt, hjemmeladede (70mm), Kent 500m/s str. 2 eller Gamebore Mammoth #2 (begge i 76mm), det virker fortrinligt.

mikaelws
#22 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 08:30
Bruger

Antal indlæg: 1796

har nemlig to våben som jeg aldrig skal af med , begge i 12,70.... men spændende med den nye fabriksladede - ved du hvilket mærke det er...
"jæger"

pluto
#23 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 09:25
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 194

Mopa skrev:
DRS skrev:
Deckel skrev:
Ja som overskriften sige hvilken str. bruger i på gæs??

hej.

jeg bruger str,1 i stål
og har brugt str.1 i tungsten, har desværre ikke flere.

jeg synes at 4er er lidt små,
men de virker ok, hvis gæsene er tæt på ,
og de får hagl i hoved og hals.

jeg har prøvet at sætte 12 4er hagl 475m/s i kroppen på en stor grågås ,
i et skrå side/bagskud,den var ca. 25meter ude.
den fløj ca.200-300meter, før den gik på vandet.Sad
da jeg kom ind på 40-45 meter, begynde den at lette,
den fik et skud 46 grams stål, str.1, og det var så det Smile

men så skal det også siges ,at jeg har skudt et par gæs med stål nr.5
475m/s,
med det er på max 15 meter og de har fået 20-30 hagl ,
fordelt over hele kroppen også i hoved og hals.

vh.dan

fint nok at de skal være tæt på - ( ja gu skal de så være tæt på ) hmm... jeg tænker at det med at de bare skal ha en størere ladning hagl, det gør at mange måske tænker " jeg kan sq godt snuppe de gæs ude på 35 - 40 Meter, og derved opstår alle de anskydninger af gæs hvilket ikke et ok!!... og det med 'hold godt fremme på gåsen!! ja sq den skal ikke skydes i røven, det falder den ikke død om af.. hastigheden på de hagl der rammer gåsen er alt afgørende og dermed ikke sagt at alle hagl str. går, for det gør de self. ikke! ikke under 4 hagl.. det siger sig selv at 46 gram stål skal ha sådan et spark bag i for at ha samme anslag som 28 gram skal... jeg gider ikke ligge skulder til at 46 gram skal ha en mundingshastihed på 500M/S.. hvis man ikke kan ramme med en mindre haglladning eks. 28 gram, men istedet skal skyde med 46 gram, så skulle man nok ta på skydebanen frem for for jagt!!

He he Mopa!! der tror jeg sgu nok du har skudt blankt forbi, nu har jeg før set DRS på skydebanen øhhhh, den mand kan dælme skyde og efter hvad rygtet siger er han også en hård hund!! til at skyde på jagt!!!
Og er der en der ved noget om hjemmeladning, så er det nok DRS, han udtaler sig ikke bare på blankt grundlag, men ved 100% hvad han taler om!!!

Mvh.

Pluto
Redigeret af pluto d. 30. July 2010 09:26
PUNISH THE DEED NOT THE BREED

Mopa
#24 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 11:31
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 44

jeg er ikke ude på at kalde nogen herinde dårlige skytter, det mindes jeg ikke at skulle ha skrevet nogen steder!!!!
det jeg forholder mig til er farten og dermed anslaget når fuglen træffes...
jeg kan ikke med det bare øje se forskel på 425, 475 eller 500 M/S, men det kan måles i anslagsenergien på fuglen..
jeg forholder mig til fakta og det er hvis man rammer med et kerne skud på den maksimale skudafstand til gås, så falder fuglen ned, det være sig om man bruger 28 eller 46 gram hagl.
men hvis 46 gram hagl skal afsted med samme V0 som 28 gram, så skal der vel uomtvisteligt mere krudt til!? og dermed str. rekyle?!
der er self flere faktorer der har indvirkning på et godt skudbillede, det være sig om patronen skyder godt i det våben man nu bruger, det handler vel også om trangboringer der passer til den type jagt man nu udøver osv.
hvis jeg fornærmer nogen ved mit udsagn om at man kunne lade sig bilde ind at ved flere hagl i ladningen, og dermed måske lader sig friste til skud på længere hold, så har det ikke været min mening..

nit44444
#25 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 11:45
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 333

Anskydninger sårer gåsen mere med store hagl, hvis haglene sidder i kroppen, og er lettere at affange.
I worst case scenario, er det sgu dejligt at kunne jokke et par 46 grams ettere i, og affange en anskudt gås andre mente var tabt.
Vi kan jo alle herinde? skrive under på, ikke at uddele ammunition til DOF!!
Som jeg ser det er tråden jo ikke om hvor små hagl, man kan skyde gæs med.
Men hvad der er etisk/moralsk forsvarligt.
Jager man gæs på land, behøver man ikke ligefrem str. 1 hagl. Men jager man gæs i nærhed af, eller på vand, vil jeg foreslå str. 1. En anskudt gås kan svømme hurtigt.
Personligt vælger jeg altså at gå med både livrem og seler, velvidende at det ikke er mig der har hældt brænde på DOF`s bål.
Man skyder da gråspurve med kanoner, 12/89

NewBie - Henrik J
#26 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 13:06
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 345

Fuglsang skrev:
NewBie skrev:
Jeg skyder som flere af de andre også gæs, men også ænder med Kent fasteel 12/76 28g 500 m/sek i størrelse 4, eller 2.

Jeg skyder ikke mere med 32g 410 m/sek da jeg ikke er så god endnu til at omskifte fra 500 m/sek til 410 m/sek, det er nok bare erfaring og mere foran hold der mangler, men jeg holder mig indtil videre til dem jeg kan ramme med.

NewBie

Der er ingen der kan skyde godt med bække ladninger. Folk kan sige de skyde lige dårligt med dem eller også er de fulde af løgn. Det bedste man kan køre er at finde en hastighed der passer til en og så skyde med den, Det kan ikke lade sig gøre at vurdere fuglenes fart vinkel og evt krumning med 2 forskellige slags ammunition lige godt. Kun lige skidt. Man har under 3 sekunder fra man trækker geværet til skulderen til skulderen til skuddet skal falde. Og det er ikke mugligt at kende 2 patroner der har 75ms imellem sig på en gang.

Undtagelsen for mig er at jeg har indset at når jeg ser en stor gås komme flyvende tror jeg altid den kommer langsommere end den den gør. Derfor har jeg valt en hurtigere ladning kun til gæs. Og det har bragt min skudstatistik under 2 skud pr gås. Forudsat jeg bruger almindelige patroner til almindelig jagt.

Hej.

Det er det jeg har måttet sande, og har taget konsekvensen af, jeg fik en kasse Mirage 12/76 410 m/sek( tror egentlig nok det var 36g nu jeg tænker mig om ), som jeg havde med på vandet, men måtte konstatere at jeg ikke kunne ramme, ikke godt nok ihvertfald, og slog derfor tilbage til 28g 500 m/sek, der er jo også en hastigheds forskel på ca 20%, og jeg har ihvertfald en idé om det er med til at gøre at jeg kommer bag efter, for skyder jeg med Kent´en ser fugl / patron snittet rigtig fint ud.

Tror som en anden nævner at er vi inde på den lovlige afstand for skud betyder det ikke noget om vi snakker str 4 eller 1, så længe du kan ramme og patronens skudbillede passer til din bøsse.

Kunne man appelere til at folk der skyder gæs, anskudte eller ej, på 26m og derover holdt deres udsagn om dette for dem selv, uden at tråde nogen over tæerene?? Jeg kan personligt INTET positivt se i en såden udmelding, bare en tankeprut jeg som jæger lige kom til at slippe.

NewBie.
Passioneret Gåsejæger. Pramme: Guldborg motor pram, Jan Kravle pram, og en fladbundet en jeg ikke ved hvad er.

brix-jagt
#27 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 15:08
Bruger

Antal indlæg: 145

skyd med 1,er eller 3, er find den patron der passer dig skyd gæs på en afstand af 15-25 meter så virker det både på land og vand affangst skud er en anden situation og stå i og noget helt andet der må man gøre hvad gøres kan det tror jeg også jæger gør
brix-jagt

www.brix-jagt.dk
cobolt
#28 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 17:37
Bruger

Antal indlæg: 62

mikaelws skrev:
har nemlig to våben som jeg aldrig skal af med , begge i 12,70.... men spændende med den nye fabriksladede - ved du hvilket mærke det er...

Se bag i det nyeste nummer af JÆGER - der er den. Mener også Ken kommer med en, men det er vist først i 2011.. Det med Kent er jeg dog ikke sikker på, hvordan forholder sig.

gedser
#29 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30. July 2010 18:48
Bruger

Antal indlæg: 81

3 hagl 32 gram 70 mm. - 1/2 og 3/4 boring .
Den enes død, - den andens brød...

Rasmus82
#30 Udskriv indlæg
Lagt på d. 31. July 2010 11:49
Bruger

Antal indlæg: 43

Jeg skyder gæs med 1 hagl og fuld boring

mikaelws
#31 Udskriv indlæg
Lagt på d. 31. July 2010 14:25
Bruger

okay nu har jeg så set den bag i jæger.

den hurtige på 500m/s laves kun i haglstr. 5 - trods alt ikke en relevant gåsepatron... 23 g. hagl er nu også lidt lidt. men en god andepatron måske.

den på 450 m/s med 32 g. 1 hagl kunnne måske være aktuel men ligger for tæt på mine med 420 m/s - for lidt til at skifte med mindre skudbilledet er meget bedre...
"jæger"

knald
#32 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01. August 2010 20:49
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 42

jo flere hagl fuglen bliver ramt af jo mere chok effektFrown
elsker alt jagtGrin

mikaelws
#33 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01. August 2010 21:38
Bruger

nu er det ikke chokket fuglen dør af... - Det er vist bevist at det er hvad haglet ødelægger på vejen i fuglen..

Mange hagl uden fart og anslagsenergi duer jo ikke til noget.
Redigeret af mikaelws d. 01. August 2010 21:42
"jæger"

DRS
#34 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01. August 2010 22:45
Bruger

Antal indlæg: 214

hej.

danmark jægerforbund har i samarbejde med CONSEP(cooperative north american shotgunning education program)
opstilet noget krav om hagl.str og antal træffer en
75 cm cirkel ,for at få færre anskydninger.

CONSEP har indsamlet data fra praktisk jagt , hvor der er skudt mere end 16000 ænder og gæs.
alle er skudt med andet end bly,
derud over har de prøveskudt over 75000 patroner,oplyst 2003.

det er foregået på den måde , at afstanden på alle skudte fugle , er udmålt med en afstands måler.
alt nedlagt vildt er blevet noteret med
,hvilken afstand de er skudt på.
hvilken haglvægt og haglstr der er brugt.
hvilken vinkel de er påskudt i.
om de er døds-skudt eller let eller hårdt anskudt.
antal skud osv.

efter jagten er alle fugle blevet plukket,
for at kunne tælle antal hagl-træffer og se hvor de her blevet ramt,
indgangs vinkel/udgangs vinkel osv
og derefter er de også blevet røntgenfotograferet.

anbefalede haglstr. og antal træffer i 75 cm cirkel fra danmarks jægerforbund

-----vildt-----haglstr.-----mindste antal træffer i 75cm cirkel

gæs----------1,-2------------60-65
store ænder---2,-6---------85-90
små ænder----4,-6---------135-145
edderfugle----1,-2----------60-65
fasaner-------2,-3----------90-95, trampejagt, alså mange bagskud

men de anbefaleder, at man prøveskyder 10 meter længder ude end den masimale afstand man vil skyde på,'
alså prøveskyde på 40 meter, hvis man max vil skyde på 30 meter, for at kompencere for en evt. ujævn fordeling af haglene,
Og for at have en sikkerheds margen i tilfælde af fejlbedømmelse af afstanden.

flere undersøgelser har påvist at 4-5 hagl træffer af rette hagl.str er nok til at døds skyde en fugl i 80 % af gangene.
jeg tvivler på , at 4-5 hagl ,str. 4 lige op i brystet på en stor grågås eller canadagås er nok til dræbe den,
på 25-.. meter.

er 4er hagl i stand til at gennemtrænge brydstkøbet og bryst benet og dermed nå vitale dele(hjerte og lunger)!!
på en stor grågås eller canadagås på den afstand!!
jeg ved det ikke!!!

vh.dan
hagl-ladning, der vil fremad
www.patrontest.dk

Mopa
#35 Udskriv indlæg
Lagt på d. 02. August 2010 09:03
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 44

sidste år havde jeg flere gange edderfugle som var gennemskudt på 18 - 22 meter med jaguar 12/76 - 28grams 4hagl... så for mig er der rigeligt med knald på de hagl, også til gæs!
i den amerikaner test står der str. 2 - 3 hagl til fasaner??? det er efter min mening et totalt overkill, jeg skyder ikke fasan med de hurtige jaguar, det ødelægger fuglen!
Redigeret af Mopa d. 02. August 2010 09:03

Billy the kid
#36 Udskriv indlæg
Lagt på d. 08. August 2010 09:51
Bruger

Antal indlæg: 296

Mopa skrev:
sidste år havde jeg flere gange edderfugle som var gennemskudt på 18 - 22 meter med jaguar 12/76 - 28grams 4hagl... så for mig er der rigeligt med knald på de hagl, også til gæs!
i den amerikaner test står der str. 2 - 3 hagl til fasaner??? det er efter min mening et totalt overkill, jeg skyder ikke fasan med de hurtige jaguar, det ødelægger fuglen!

jeg har da skudt mange fasaner krikænder og lidt snepper med 3er hagl uden at ødelægge fuglene så jeg synes da ikke det er overkill Smile
rigtige mænd går på strandjagt

Fuglsang
#37 Udskriv indlæg
Lagt på d. 08. August 2010 10:19
Brugers avatar

Bruger

Antal indlæg: 495

http://www.jafi.d...-28-g.html

Tror jeg tager et par kasser 1´er af dem her med i år. Kan ikke finde Federalen 12/89 - 475ms mere.
Fantasi er vigtigere end viden
Don't confuse skill with luck.

sunkiss
#38 Udskriv indlæg
Lagt på d. 08. August 2010 19:02
Bruger

Antal indlæg: 46

Hunters univers har dem i både 2 og 3 hagl, bruger dem selv til gæs kanon ammo. Fåes nok ikke bedre.

kolde
#39 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10. August 2010 06:04
Bruger

Antal indlæg: 144

de sorte Sportmann 2 32g 12/76

super patron... Men de kræver en ordnlig mand at skyde den af.. ellers får man blå mærkerGrin

Spring til debat:
Tilfældigt foto

Jagt
Jagtfilm
Siden dannet på: 2.02 sekunder 3,765,723 Unikke besøg